Reklamationsrätt Aduro braskaminer
När du köper en Aduro braskamin täcks du av en 3-årig reklamationsrätt. Dessutom kan du utöka till en extra 2-årig garanti helt gratis. På denna sida förklarar vi hur vår garantiprocess fungerar, vad du ska vara uppmärksam på och hur du anmäler en reklamation.
Vad innebär reklamationsrätten?
I enlighet med konsumentköplagen gäller reklamationsrätten i tre år från kaminens inköpsdatum*. Kvitto med datum gäller som bevis.
*Tänk på att reklamationsrätten utgår från konsumentköplagen i det land där kaminen är köpt. Flyttas kaminen till ett annat land eller område långt bort från den återförsäljare som kaminen är köpt hos (t.ex. ute på en ö) är du inte garanterad utökad garanti eller servicemöjligheter på kaminen. Kaminen bör alltid köpas i det land och det område där kaminen ska monteras.
Vad omfattar reklamationsrätten inte?
- Skador som har orsakats av felaktig installation eller användning av braskaminen. t.ex. överhettning och brist på underhåll av braskaminen.
- Lösdelar och reservdelar eller slitage på dessa (eldfasta stenar, glas, packningar, skenor, målade ytor och gjutjärnsgaller), eftersom dessa slits genom normal användning. Dissa delar kan köpas i vår webshop www.aduroshop.com.
- Skador på grund av (kondens)vatten i och runt skorstenen, för högt eller lågt skorstensdrag och bristande underhåll/rengöring av skorsten/rökrör/installation.
- Skador på braskaminen som orsakats av yttre påverkan eller skador som orsakas av kaminen på andra föremål.
Vad består den utökade garantin av och vilka fördelar finns det?
Du har möjlighet att förlänga den lagstadgade reklamationsrätten på din Adurobraskamin med 3 års extra garanti helt gratis. Detta ska ske senast fem månader efter köpet (räknat från faktureringsdatumet). Din förlängda garanti börjar dagen efter att reklamationsrätten upphör.
Dina fördelar:
- 2 års extra garanti om det mot förmodan uppstår fabrikationsfel
- Snabbare service då vi redan har den information som behövs om din kamin
- Spara ditt kvitto online så det aldrig kommer bort
- Nyhetsbrev varje månad med relevanta nyheter och bra tips och tricks för underhåll, tändning och mycket, mycket mer
Gäller endast för Adurobraskaminer. Gäller ej för hybrid- och pelletskaminer, Asgårdkaminer eller biokaminer.
Hur förlänger jag garantin?
Fyll i formuläret senast fem månader efter köpet (räknat från faktureringsdatumet) så börjar din förlängda garanti dagen efter att reklamationsrätten upphör. Observera att du behöver tillverkningsnumret för att registrera garantin. Så hittar du tillverkningsnumret.
Hur gör jag en reklamation och vad kan jag förvänta mig?
Vill du göra en reklamation ber vi dig fylla i nedanstående formulär. Reklamationer behandlas endast utifrån ifyllt formulär. Du ombeds ha ditt produktionsnummer och inköpsdatumet redo.
Du vill motta ett kvitto för din registrering och därefter ett svar på e-mail. Vi behandlar reklamationen så snart som möjligt.