Reklamationsrätt Aduro hybrid- och pelletskaminer
När du köper en Aduro hybrid- eller pelletskamin täcks du av en 3-årig reklamationsrätt. På denna sida förklarar vi hur vår garantiprocess fungerar, vad du ska vara uppmärksam på och hur du anmäler en reklamation.
Vad innebär reklamationsrätten?
I enlighet med konsumentköplagen gäller reklamationsrätten i tre år från kaminens inköpsdatum*. Kvitto med datum gäller som bevis.
Gällande för alla pelletskaminer är att det kan vara nödvändigt att justera förbränningsluften och skruvtransportörhastigheten för optimal funktion och för att få en effektiv förbränning. Aduro och våra servicepartner kan bevaka och justera din kamin på Aduro Cloud. Detta går dock endast om kaminen är uppkopplad till Aduro Cloud via Wi-Fi. Detta sker i samband med installationen av Aduro Hybrid-/Aduro Pellet Stove-appen.
Det är ett krav att kaminen är online om du vill göra en reklamation gällande förbränning och funktion, men det är inte Aduros ansvar att säkra uppkopplingen. Du kan köpa ett servicebesök för att få kaminen online hos en av våra servicepartner.
Upplever du problem med att få kaminen online kan det bero på ditt lokala Wi-Fi-nätverk, din router eller inställningar på din smartphone/surfplatta. Du kan hitta vägledning för Wi-Fi här.
*Tänk på att reklamationsrätten utgår från konsumentköplagen i det land där kaminen är köpt. Flyttas kaminen till ett annat land eller område långt bort från den återförsäljare som kaminen är köpt hos (t.ex. ute på en ö) är du inte garanterad servicemöjligheter på kaminen. Kaminen bör alltid köpas i det land och det område där kaminen ska monteras.
Vad omfattar reklamationsrätten inte?
- Skador som har orsakats av felaktig installation eller användning av braskaminen. t.ex. överhettning och brist på underhåll av braskaminen.
- Lösdelar och reservdelar eller slitage på dessa (eldfasta stenar, glas, packningar, skenor, målade ytor, eltändning, sensorer/kontakter, brännkopp i gjutjärn och gjutjärnsgaller), eftersom dessa slits genom normal användning. Dissa delar kan köpas i vår webshop www.aduroshop.com.
- Skador på grund av elektrisk överspänning, (kondens)vatten i och runt skorstenen, för högt eller lågt skorstensdrag och bristande underhåll/rengöring av skorsten/rökrör/installation.
- Skador på braskaminen som orsakats av yttre påverkan eller skador som orsakas av kaminen på andra föremål.
- Återkommande tillsyn, programvaruuppdateringar, installationer, återkommande underhåll, driftsättning av apparater och installationsrådgivning.
Se här för en full översikt över vad som ingår och inte ingår.
Hur kan jag använda reklamationsrätten och när upphör den?
Du kan bl.a. använda dig av reklamationsrätten om du har ett giltigt köpdokument som uppger inköpsdatumet. För kaminer som är äldre än 12 månader ska ett kvitto/faktura för den årliga servicen bifogas.
Reklamationsrätten upphör bl.a. om konsumenten inte rapporterar bristande överensstämmelser inom två månader efter upptäckten av dem.
Hur gör jag en reklamation och vad kan jag förvänta mig?
Vill du göra en reklamation ber vi dig fylla i nedanstående formulär. Reklamationer behandlas endast utifrån ifyllt formulär. Du ombeds ha ditt produktionsnummer och inköpsdatumet redo.
Du vill motta ett kvitto för din registrering och därefter ett svar på e-mail. Vi behandlar reklamationen så snart som möjligt.