Reklamationsrätt Asgård braskaminer

När du köper en Asgård braskamin täcks du av en 3-årig reklamationsrätt. På denna sida förklarar vi hur vår garantiprocess fungerar, vad du ska vara uppmärksam på och hur du anmäler en reklamation.

Vad innebär reklamationsrätten?

I enlighet med konsumentköplagen gäller reklamationsrätten i tre år från kaminens inköpsdatum*. Kvitto med datum gäller som bevis.

*Tänk på att reklamationsrätten utgår från konsumentköplagen i det land där kaminen är köpt. Flyttas kaminen till ett annat land eller område långt bort från den återförsäljare som kaminen är köpt hos (t.ex. ute på en ö) är du inte garanterad servicemöjligheter på kaminen. Kaminen bör alltid köpas i det land och det område där kaminen ska monteras. 

Vad omfattar reklamationsrätten inte?

  • Skador som har orsakats av felaktig installation eller användning av braskaminen. t.ex. överhettning och brist på underhåll av braskaminen. 
  • Lösdelar och reservdelar eller slitage på dessa (eldfasta stenar, glas, packningar, skenor, målade ytor och gjutjärnsgaller), eftersom dessa slits genom normal användning. Dissa delar kan köpas i vår webshop www.aduroshop.com
  • Skador på grund av (kondens)vatten i och runt skorstenen, för högt eller lågt skorstensdrag och bristande underhåll/rengöring av skorsten/rökrör/installation. 
  • Skador på braskaminen som orsakats av yttre påverkan eller skador som orsakas av kaminen på andra föremål. 

Hur gör jag en reklamation och vad kan jag förvänta mig?

Vill du göra en reklamation ber vi dig fylla i nedanstående formulär. Reklamationer behandlas endast utifrån ifyllt formulär. Du ombeds ha ditt produktionsnummer och inköpsdatumet redo.

Gör en reklamation här

Du vill motta ett kvitto för din registrering och därefter ett svar på e-mail. Vi behandlar reklamationen så snart som möjligt.